شئ داده ظرفی برای مقادیر داده

همان طور که در صفحه ی ۱۲۶ کتاب طراحی و پیاده سازی زبان های برنامه سازی آمده است شئ داده ظرفی برای مقادیر است.در علم رایانه، ظرف (Container)‏ یک کلاس، ساختار داده  یا یک نوع داده انتزاعی است که نمونه‌های آن دربرگیرنده اشیاء دیگر هستند. آنها برای ذخیره کردن اشیا به روشی سازمان یافته استفاده می‌شوند و اشیا موجود در آنها تحت یکسری قوانین مشخص قابل دسترسی هستند. اندازه یک ظرف بستگی به تعداد اشیائی (عناصری) که در آن قرار گرفته‌اند دارد. پیاده‌سازی گونه‌های مختلف ظرف‌ها در فضا و پیچیدگی زمانی با یکدیگر تفاوت دارند.

ظرف‌ها را می‌توان از سه منظر مورد مطالعه قرار داد:

  • دسترسی: به معنی دسترسی داشتن به عناصر موجود در ظرف است. در مورد آرایه‌ها، دسترسی به عناصر با استفاده از اندیس آرایه صورت می‌گیرد. در مورد پشته‌ها، دسترسی به عناصر به روش آخرین ورودی، اولین خروجی و در مورد صف‌ها دسترسی به عناصر به شکل اولین ورودی، اولین خروجی صورت می‌گیرد.
  • ذخیره‌سازی: شامل ذخیره کردن عناصر در ظرف است. برخی از ظرف‌ها اندازه محدودی دارند و برخی دیگر به شکل نامحدود هستند.
  • پیمایش: به این معنی که چگونه باید عناصر موجود در ظرف را پیمایش کرد، به طوری که بتوان به همه عناصر دسترسی داشت و هر عنصر فقط یک بار مورد دستیابی قرار گیرد.

ظرف‌ها معمولاً به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. ظرف‌های مبتنی بر مقدار
  2. ظرف‌های مبتنی بر ارجاع

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Object_(computer_science

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *