مقایسه سیستم عاملهای موبایل

سیستم عامل موبایل (Mobile Operating System):

نوعی سیستم‌عامل است که مخصوص دستگاه های قابل حمل از جمله تبلت، تلفن هوشمند و دستیار دیجیتال شخصی می‌باشد و کنترل این نوع دستگاه ها را برعهده دارد.

این نرم‌افزار در اصل شبیه به سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز، لینوکس یا مک اواس ده می باشد که کنترل یک رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ را بر عهده دارند هستند. با این حال، آنها در حال حاضر تا حدود زیادی ساده ترند، و بیشتر با نسخه هایی که امکان کار ارتباط با امواج بی سیم با پهنای باند بالا را دارند ساخته شده اند و یا همچنین قابلیت اتصال به شبکه محلی را دارند.

۱-اندروید:

واژه اندروید به معنای روبات کوچک و شبه انسانی است که به وسیله کامپیوتر کنترل می شود و می توان در فارسی واژه شبه انسان را برای آن برگزید.

اندروید در حال حاضر پرطرفدار ترین سیستم عامل موبایل است که توسط شرکت گوگل برای موبایل ها و تبلت ها ارائه شده است. اندروید بر پایه سیستم عامل لینوکس طراحی و ساخته شده است.

۲-آی او اس:

آی او اس سیستم عامل انحصاری محصولات اپل است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به همراه آیفون ارائه شد. استیو جابز از همان ابتدا مرزهای خویش را با دیگر شرکت های جهان مشخص کرد و برای اجتناب از هر گونه دعوی حقوقی علامت iOS را از سیسکو دریافت کرد. بر مبنای رابط کنترل چند لمسی طراحی شده است. برای جابه جایی صفحات در سیستم عامل بایدیک انگشت را روی نمایشگر کشید و با دوبار کشیدن انگشت می توان روی صفحات زوم کرد.

سیستم عاملهای دیگری نظیرویندوز فون ؛ سیمبین ؛ بلک بری و بادا نیز استفاده می شوند که درصد کمتری از تولید کننده گان گوشی از آن استفاده می کنند.

Mobile OS Comparision -mbzir

به نظر شما از لحاظ کاربری و سهولت کدام یک را ترجیح می دهید و چرا؟

10 دیدگاه در مقایسه سیستم عاملهای موبایل
  1. امیرحسین ناسوتی ۲۴ آبان ۱۳۹۴ در ۱۴:۳۴ پاسخ

    در حال حاضر اندروید رو ترجیح میدم نه اینکه این سیستم عامل بی نقص باشه ها نه اما در حال حاضر سهولت بیشتری در استفاده ازش هست و برنامه های کاربردی زیادی براش موجوده

  2. امیرحسین مهرابی جم ۲۵ آبان ۱۳۹۴ در ۱۴:۳۱ پاسخ

    از نطر من اندروید میتونه بهتر باشه از نظر اینکه کاربرد بیشتری روداره و اکثرا بیشتر هم با این سسیستم عامل کار میشه میتونه بهتر باشه و در این زمان که بیشتر اپلیکیشن هامون نیز بیش تر با برنامه اندروید ساخته میشن میتونه بهتر باشه

  3. چند دلیل برتری ios نسبت به اندروید :۱٫کار کردن با آن راحت راحت است.۲٫بروزرسانی نرم افزاری در زمان نیاز۳٫دوربین با کیفیت۴٫اشتراک گذاری خانوادگی .در بعضی مواقع هم اندروید بهتر از ios است .
    میزان برنامه دانلود در اندروید ۵۱% و در ios 40 است.در آمد حاصل از دالود برنامه در اندروید ۲۰% و در ios 74% hsj .

  4. سید مسعود نعمتی ۳۰ آبان ۱۳۹۴ در ۱۶:۱۸ پاسخ

    من شخصا به IOS علاقه دارم اما فکر میکنم اندروید به دلایل زیر میتونه فراگیرتر استفاده بشه :
    -پشتیبانی تمامی تکنولوژی های اتصال (Connectivity)
    -پشتیبانی از فرمت های مختلف فایل های مالتی مدیا
    -کیفیت بالای تصاویر به وسیله OpenGL
    دلیل علاقه من به IOS که به نظر من مهم ترین دلیل برای برتری IOS میتونه باشه دسترسی آسان به Update های موجود برای کلیه کاربران است.

  5. به نظر من علی رغم سرعت بسیار خوب IOS با توجه به اینکه اندروید دارای امکاناتی از قبیل دسکتاپ می باشد که کاربری آن را برای کاربران عادی و غیر تخصصی تسهیل می کند و نیز تعداد برنامه های کاربردی مبتنی بر اندروید نیز روز به روز رو به افزایش و بهبود است که سبب تسهیل استفاده روی ابزارهای مختلف از قبیل تبلت و گوشی می شود.و نیز با توجه به قیمت گوشی های مبتنی بر IOS در مقایسه امکانات این دو سیستم عامل و پارامتر قیمت اندروید بهتر است.

  6. به نظر من IOS یکی از قویترین و سریع ترین سیستم عامل های موبایل است.

    ویژگی های IOS

    ۱٫می توان گفت اولین ورژن بازی ها و نرم افزار های اول برای این سیستم عامل راهی بازار میشوند(بازی محبوب کلش آف کنلز ابتدا برای این سیستم راهی بازار شد و بعد از حدود یکسال نسخه اندروید این بازی عرضه شد)

    ۲٫امنیت این سیستم عامل بسیار بالاست و نمی توان به سادگی به دیوایس های این سیستم عامل نفوذ کرد

    ۳٫این سیستم عامل سریع ترین و بهینه ترین سیستم عامل حال حاضر را داراست

    ۴٫نرم افزار های پولی هم برای این سیستم عامل طراحی شده است اما به دلیل قیمت بالای گیفت کارت ها عده ی کمی از این سیستم عامل به درستی استفاده می کنند,با جلبریک کردن دیوایس ک کاری کاملا قانونی است میتوان نرم افزار و بازی های کرک شده را به سادگی به دیوایس خود منتقل کرد

    ۵٫خواندن اکثر کدک مدیا ها که این سیستم عامل را با سایر سیستم عامل ها متمایز میکند

  7. اندروید میتونه از هرلحاظی کارایی بهتری رو داشته باشه.مثلا نیازهای مشتری که تنوع تعداد نرم افزارهایی که این امکانات رو اندروید داره.حتی در این دوره از زمان اکثر گوشی های موبایل به این سیتم عامل وابسته شدن

  8. به نظر من اندروید از نظر کاربرد و سهولت از بقیه ی سیستم عامل های دیگر برتر است چون نقاط قوت بیشتر و بهتری نسبت به سایر سیستم عامل ها دارد و با توجه به نقاط قوت ان نقاط ضعفش به چشم نمیاد اید و همین نقاط قوت ان باعث شده که درصد بالای از سیستم عامل های گوشی های هوشمند را تصاحب خود کرده است.

  9. مصطفی رحمانی ۹ دی ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۰ پاسخ

    بعد از اینکه مایکروسافت سیستم عامل ویندوزفون خود را با طراحی ساده شده ارائه کرد، دو کمپانی گوگل و اپل نیز راه آن را در پیش گرفتند و سیستم عامل‌های اندروید و iOS را به سمت سادگی بردند. تفاوتی اندروید با دیگران در این زمینه این است که کمپانی‌های مختلف سازنده گوشی رابط کاربری مورد نظر خود را بر روی نسخه خالص اندروید پیاده کرده و سپس بر روی گوشی ساخت خودشان استفاده می‌کنند گوگل با معرفی نسخه جدید اندروید که نام آن را L گذاشت، این سیستم عامل را به سمت سادگی و سبک تر بودن پیش برده است پل نیز پس از معرفی iOS7 به طور کامل طراحی سیستم عامل خود را عوض کرد و طراحی تخت را به این سیستم عامل آورد. اما اساس کار همان iOS ای است که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد ویندوزفون نیز از کاشی‌ زنده برای سیستم عامل خود استفاده کرد که کاربر می‌تواند با توجه به سلیقه خودش رنگ و اندازه این کاشی‌ها را تغییر دهد هر سه سیستم عامل در اینجا معایب و مزایای خود را دارند و روش‌های متفاوتی برای جذب کاربر در خود دارند

  10. محمد رضا اصلاحی ۲۳ آذر ۱۳۹۵ در ۰۰:۴۷ پاسخ

    در حال حاضر و با وضعیت کنونی سخت افزارهای موجود در بازار ایران که اکثرا اندرویدی هستند و اپلکیشین های متنوع و اللخصوص ارزان و یا رایگان اندرویدی
    سیستم عامل اندروید مقرون به صرفه تر به نظر میرسد. ضمن اینکه کاربری آن بسیار آسان و برای هر نوع سطح سوادی مناسب می باشد.
    البته سیستم عامل ios هم که مختص کم‍‍پانی اپل می باشد مخاطبین خاص خود را دارد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *