ضرورت ایجاد مدارس مهارتی تولید محتوای سبز

خبرگزاری ایسنا در مصاحبه با  اینجانب که در حاشیه برگزاری کارگاه محتوای دیجیتال برگزار گردیده بود نقل کرده است :

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: با توجه به ضعف در تولید محتوای سایبری، ایجاد مدارس مهارتی برای تولید محتوای سبز و پاک مناسب با فرهنگ و ارزش‌های جامعه در فضای سایبری ضروری است.

مهدی بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: ایران به لحاظ نیروی انسانی و اخبار دارای ارزش خبری، از ظرفیت مناسبی برخوردار است، اما متاسفانه در تولید محتوا برای فضای سایبری ضعیف است، به طوری که ایران به لحاظ جمعیت و وسعت در جایگاه هفدهم دنیا قرار گرفته است، اما با ۴۶ میلیون کاربر و نفوذ ۵۳ درصدی اینترنت جایگاه سیزدهم استفاده از اینترنت را در دنیا به خود اختصاص داده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این در حالی است که ایران از نظر برخورداری از پهنای باند اینترنت رتبه ۱۶۹ جهان را به خود اختصاص داده و در این بخش وضعیت مناسبی ندارد. به همین جهت می‌توان ایران را مصرف‌کننده محتوای تولید شده در دنیا خواند در شرایطی که در کشورهای توسعه یافته نسبت مصرف محتوا به تولید آن یک به دو است در ایران این نسبت چهار به یک بوده یعنی چهار برابر تولید محتوا مصرف دارند.

وی افزود: قطعاً مصرف‌کننده بودن ایرانیان زمینه تاثیرپذیری آنان را از فرهنگ تولیدکننده‌های محتوای سایبری فراهم می‌کند. در واقع هر کاربر اینترنتی باید دو برابر محتوایی که دانلود می‌کند آپلود و تولید محتوا داشته باشد. در حال حاضر گوگل، یاهو، بلاگ‌فا، دیجی‌کالا و آپارات جزو ۱۰ سایت برتر در ایران به شمار می‌رود، در حالی که بلاگ‌فا در ایران دارای رتبه چهارم و در بین سایت‌های برتر دنیا رتبه ۲۲۹ را دارد.

بازرگانی یادآور شد: ایران با ۷۰ میلیون جمعیت و ۴۶ میلیون نفر کاربر سایت و محتوای درخور شانی ندارد. طبق بررسی رفتار کاربران ایرانی در «گوگل‌ترنس»، دانلود دانشگاه، عکس، فیلم و بازی بیشترین کاربرد از اینترنت بوده که با تحلیل آن می‌توان به شخصیت‌شناسی و جامعه‌شناسی دست یافت.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر زنجان جایگاه هجدهم تولید محتوا برای فضای سایبری را در کشور به خود اختصاص داده است، تولید محتوای کاربران این استان نیز مانند میانگین کشور است و وضعیت مناسبی ندارد و استان قم تولید محتوای مناسبی دارد و نسبت تولید به مصرف محتوای آن دو به یک است. دلیل این موفقیت را هم می‌توان در وجود حوزه علمیه و شهرک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در این استان برشمرد.

وی با انتقاد از خلاء وجود مراکز معتبر آموزشی و پژوهشی در تولید محتوای سالم در ایران متذکر شد: ایجاد کالج‌ها و انجمن‌های مهارتی برای تولید محتوای سبز یعنی محتوای پاک و سالم متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ایران اسلامی ضروری است. در حقیقت تولید محتوا صرفاً تولید عکس و فیلم و صوت و متن نیست، بلکه می‌تواند سرویس‌های پردازشی باشد. همچنین ناآگاهی از ظرفیت‌های موجود، نداشتن اعتقاد ملی به تولید ثروت از بستر سایبری، ضعف شدید آموزشی، کمبود کارشناسان خبره و نبود مراکز تولید محتوا از موانع توسعه تولید محتوا در ایران محسوب می‌شود.

بازرگانی خاطرنشان کرد: نبود آرشیوهای مناسب و ناآشنایی با مدیریت فضای سایبری و ضعف مهارتی در رسانه‌ها مانع تولید محتوای مناسب و متناسب با ظرفیت‌های موجود در ایران شده است، به همین جهت مدیریتی جهادگونه با هم‌افزایی نهادهای آموزشی پیشگیری برای بهبود جایگاه تولید محتوا در ایران لازم است.

Isna-Digital Content-94

لینک دائمی خبر

2 دیدگاه در ضرورت ایجاد مدارس مهارتی تولید محتوای سبز
  1. امیر حسین اکبری ۲ آذر ۱۳۹۴ در ۲۲:۴۴ پاسخ

    سلام. واژه محتوای سبز رو از نظر تکنیکی مناسب این موضوع نمیبینم . محتوای سبز در مدیریت محتوا معمولا به محتوایی گفته میشه که تاریخ انقضای طولای تری داشته باشه در حالی که منظور شما محتوای پاک هست .( اگر درست متوجه شده باشم )

    اکیدا اعتقاد دارم که این درسته : content is king .
    موضوع اینترنت پاک و تاثیر محتوای نامناسب که با عنوان clean media و family safety یکی از دغدغه های انجمن های حمایت از خانواده و طرفدارای اخلاقیات در فضای مجازی هست و قطعا مدارس به عنوان مراکز شکل دهی به شخصت اجتماعی و فرهنگ ساز , نقش بسزایی در استفاده از توان نامحدود خلاقیت های فردی دانش آموزان در زمینه فرهنگ سازی استفاده صحیح از فضای سایبر و نیز فعایت های محتوایی هدفمند در این زمینه دارند .
    مشکل اینه تاکنون شاهد یک راهبرد مناسب و برنامه عملیاتی متناسب با اون در عمل نبودیم . این فعالیت ها کارشناسی نشده و بر مبنای اصول مربوطه برنامه ریزی و هدایت نمیشه و طبیعتا بازخورد اون هم مورد توجه و ارزیابی نمیگیره و موجب از دست رفتن فرصت ها و بعضا شکل گیری خروحی های متناقض نسیت به هدف گذاری اولیه میشه . با روش هایی که مطرح فرمدید و دلایل مطرح شده در مصاحبتون هم کاملا موافقم اما پیشنهاد میکنم کمی در لایه تفکر راهبردی تمرکز بیشتری داشته باشیم و اقدامات کوتاه مدت رو محور قرار ندیم .


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *