تفاوت بین GPU و CPU

GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی (به طور طبیعی به نظر رسیدن تصویر) در کامپیوترهای شخصی و یا در کنسولهای بازی است. این واحد گاهی اوقات واحد پردازندهٔ بصری یا VPU نیز نامیده می‌شود. ویژگی‌های واحدهای پردازش مرکزی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آن‌ها را بسیار کارآمدتر از واحدهای پردازندهٔ مرکزی یا CPUدر پردازش الگوریتم‌های پیچیده کرده است.

در رایانه های ابتدایی ، یک پردازنده به نام CPU مسئولیت انجام کلیه محاسبات و پردازشهای اجرایی را انجام می داد .  پس از مدتی کارشناسان یک پردازنده دیگر به نام GPU را طراحی نمودند تا وظیفه انجام پردازشهای گرافیکی را به آن بسپارند و CPU  برای انجام سایر دستورات آزاد شود . بدین ترتیب ، کارتهای گرافیکی (که GPU یا پردازنده گرافیکی بر روی آن نصب است ) ، با دارا بودن مقداری حافظه ، عملیات گرافیکی یک سیستم رایانه ای را انجام می دهند . اینکه قدرت گرافیکی سیستم شما در چه حدی است ، به کارت گرافیکی این سیستم مرتبط است .

GPU ها که به منظور انجام محاسبات گرافیکی و کمک به CPU طراحی شده بودند ، اکنون توانایی کار بر روی همه انواع عملیات محاسباتی را دارند و نکته جالبتر اینکه به دلیل معماری مناسب GPU ، و عدم نیاز به کاشه های بزرگ (حافظه هایی که در پردازنده تعبیه می شوند ) ، GPU ها بسیار سریعتر از CPU ها پردازش می نمایند ! این امر هم در مورد پردازشهای گرافیکی و هم در مورد کلیه نرم افزارهای روزمره و نیز حرفه ای صادق است

تفاوت بین GPU و CPU

تفاوت بین GPU و CPU

حال این سوال پیش می آید که راندمان کلی یک سیستم به چه عاملی بیشتر مرتبط است و اینکه برای تهیه یک سیستم قوی ، برای کدام قطعه باید پول را خرج نمود ؟

برای جواب  سوال تفاوت بین GPU و CPU به لینک زیر مراجعه کنید:

http://blogs.nvidia.com/blog/2009/12/16/whats-the-difference-between-a-cpu-and-a-gpu/

2 دیدگاه در تفاوت بین GPU و CPU
  1. راندمان یک سیستم به حافظه اصلی آن وعناصری که بطورمستقیم باآن درارتباط هستندبستگی دارددرکنارآن تکنولوژی استفاده ازاجزا ومعماری یک سیستم نیزتاثیربسزایی خواهدداشت بطوریکه همه اجزا درکنارهم وباسازگاری بهتری کارکنند.

  2. GPU ها که به منظور انجام محاسبات گرافیکی و کمک به CPU طراحی شده بودند ، اکنون توانایی کار بر روی همه انواع عملیات محاسباتی را دارند و نکته جالبتر اینکه به دلیل معماری مناسب GPU ، و عدم نیاز به کاشه های بزرگ (حافظه هایی که در پردازنده تعبیه می شوند ) ، GPU ها بسیار سریعتر از CPU ها پردازش می نمایند ! این امر هم در مورد پردازشهای گرافیکی و هم در مورد کلیه نرم افزارهای روزمره و نیز حرفه ای صادق است .


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *